Allergenenwetgeving

De nieuwe wetgeving rondom allergenen is van kracht. Wat betekent dit voor u?

Er is verandering gekomen in de allergenenwetgeving met de Europese Verordening 1169-2011 Voedselinformatieverstrekking. Deze verandering in wetgeving zorgt ervoor dat ook zorginstellingen verplicht worden om hun patiënten en cliënten informatie te geven over allergenen in de producten die ze aanbieden. De nieuwe wet is bedoeld om de voedselveiligheid te verhogen.

Dit heeft wellicht gevolgen voor uw assortiment, maar Van Hoeckel coacht u hierin als uw partner. Want samen met u zorgen we ervoor dat de maaltijden de drie mooiste momenten van de dag zijn. Om het u wat makkelijker te maken, wordt kort toegelicht wat de nieuwe wetgeving allemaal met zich meebrengt. Allergenen, wat zijn dat nu precies? Allergenen zijn eiwitten in voeding die een allergische reactie kunnen veroorzaken. In Nederland heeft 4 tot 6% van de kinderen en 1 tot 3% van de volwassenen een voedselovergevoeligheid. Dit kan een voedselallergie zijn, of een voedselintolerantie. De reacties zijn overwegend milder dan bij een allergische reactie. Bij onderstaande 14 allergenen gebeurt een allergische reactie gemiddeld vaker en heftiger.

Speciaal voor u Tips & Tricks voor uw zorginstelling.

Van Hoeckel biedt u een helpende hand om te voldoen aan de nieuwe regelgeving. Dit stappenplan kan voor u een bruikbaar handvat zijn om te voldoen aan de allergenenwet.

  1. Verzamel informatie over de ingrediënten
  2. Leg de receptuur vast (schriftelijk of digitaal)
  3. Train uw medewerkers in de keuken én bediening
  4. Informeer uw patiënten en cliënten en geef alleen informatie gebaseerd
    op feiten

Wat betekent het voor mijn wisselende menu’s?
Informatie omtrent allergenen in wisselende menu’s dient beschikbaar te zijn bij uw medewerkers. U kunt dit communiceren naar patiënten en cliënten op een krijtbord, uw website of de menukaart. Zorg wel dat u uw receptuur goed gedocumenteerd heeft voor uw medewerkers of controles vanuit de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

Wat betekent dit voor mijn menukaart?
Wettelijk gezien hoeft u op uw menukaart de allergenen niet aan te geven. Het is voldoende als u aangeeft dat uw patiënten en cliënten zich kunnen richten tot uw medewerkers. Natuurlijk moet de informatie waar de gast naar vraagt beschikbaar en gedocumenteerd zijn (digitaal of schriftelijk). Als u toch allergeneninformatie wil verstrekken op de menukaart, zijn iconen bijvoorbeeld een handige oplossing. Een aparte allergenenkaart kan natuurlijk ook een oplossing zijn.

Wat betekent dit voor mijn feestelijke buffetten?
Bij gerechten van het buffet is het niet verplicht om informatie te plaatsen. Een bordje waarop u aangeeft hoe de gast aan de allergeneninformatie kan komen volstaat.

Belangrijk; Extra Service
De volgende tips zijn niet verplicht volgens de nieuwe Europese regelgeving, maar bieden voor een bewoners en cliënten met voedselallergie of -intolerantie wél extra service.

> Stel uw medewerkers betrokken en alert op
> Denk tijdig met de patiënt/cliënt mee en biedt waar mogelijk alternatieven aan
> Zorg dat uw informatie altijd up to date


Benieuwd naar meer informatie? Klik
hier.