In ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten maken ze al het eten en drinken zelf. Niet alleen voor hun patiënten, medewerkers en bezoekers in hun ziekenhuis, maar ook als derde partij voor cliënten in de kleinschalige zorg én voor de gasten van de evenementen die ze organiseren. “Je zou ons een vreemde eend in de bijt kunnen noemen”, geeft Lex Moerke, manager Horeca & Services, lachend toe. “Er gebeurt veel in ons ziekenhuis en we maken alles zelf. We hebben een eigen keuken, eigen horeca én een evenemententak. Daar hoort een leverancier bij die ook in al die facetten kan voorzien. Er zijn er niet zoveel die dat goed kunnen. Van Hoeckel wel, en we werken dan ook al ruim 10 jaar naar volle tevredenheid samen.”
Met een team van zo’n 300 medewerkers verzorgt de afdeling Horeca & Services niet alleen de dagelijkse maaltijden voor patiënten, bezoekers en personeel, maar ook voor grote evenementen zoals walking dinners voor 300 personen of productintroducties voor medische bedrijven. Lex: "Veel ziekenhuizen besteden hun horeca uit en dat kost geld. Wij hebben zelf een restaurant en een keuken. En als je de blauwprint van een hotel over een ziekenhuis legt, is het eigenlijk hetzelfde. Het enige verschil is dat mensen hier niet voor hun plezier liggen. Dus waarom zou je dat niet uitnutten? Die commerciële insteek maakt het niet alleen leuk, het maakt het óók mogelijk om de patiëntenvoeding betaalbaar te houden en tegelijkertijd steeds te blijven innoveren. Zoals op het gebied van duurzaamheid, efficiëntie en écht lekker voeding die bijdraagt aan het welzijn en herstel van onze patiënten en cliënten.
Met al die verschillende activiteiten en ambitieuze plannen heb je een flexibele partner nodig die méér doet dan alleen producten leveren. "Van Hoeckel kan in alle facetten binnen de zorg voorzien, zowel op het gebied van patiëntenvoeding als voor de kleinschalige zorg waaraan wij maaltijden leveren. En als onderdeel van Sligro biedt Van Hoeckel ook alles wat we voor onze horeca en evenementen nodig hebben. Qua assortiment, maar ook qua ondersteuning. Dat kunnen niet zoveel leveranciers", vertelt Lex.
Een concreet voorbeeld van die ondersteuning zijn de kwartaalrapportages over duurzaamheid. “Daarmee kunnen we sturen op nóg duurzamer inkopen. Alle producten die we inkopen staan daarin onder elkaar. Dus hoeveel zout koop je in, hoeveel dierlijke en niet-dierlijke eiwitten koop je in. Dat is voor ons wel echt een monitor om te kijken waar we nog kunnen verbeteren. Welke producten kunnen we vervangen door duurzamere alternatieven, maar ook: hoe kunnen we nog efficiënter inkopen? Wij willen het meest duurzame ziekenhuis van Nederland zijn, en dat zijn we nu ook. Maar we blijven steeds kijken hoe we onszelf kunnen verbeteren. Zo hebben we het ambitieuze doel om in 2030 energieneutraal te zijn. Dat is eigenlijk voor een ziekenhuis een onmogelijke opdracht. Maar we hebben wel gezegd: we gaan het doen."
Ook de flexibiliteit en betrouwbaarheid van Van Hoeckel dragen eraan bij dat Nij Smellinghe al ruim 10 jaar naar volle tevredenheid klant is. “Wij worden dagelijks geleverd, en het kan natuurlijk niet zo zijn dat er een dag niet geleverd wordt en dat onze patiënten dan geen eten krijgen. Gelukkig hebben we nog niet één keer meegemaakt dat we geen levering hebben ontvangen of niet konden serveren. Zelfs in uitdagende periodes, zoals tijdens de coronacrisis, kregen we steeds keurig geleverd. Natuurlijk is er wel eens een product niet leverbaar. Maar dan leveren ze altijd een goed alternatief. Als het nodig is bellen we de klantenservice, die helpen altijd meteen. En bij echte urgentie stapt iemand van ons in de auto en dan halen we het op bij de Sligro-vestiging hier om de hoek. Het komt altijd goed.”
Het bestelproces via de webshop van Van Hoeckel wordt door de medewerkers van Nij Smellinghe als zeer gebruiksvriendelijk ervaren. "De webshop is eenvoud troef," verklaart Lex. "Je logt in, zoekt je artikel op en klikt het aan. De zoekfunctie werkt heel goed, je kunt altijd alles vinden wat je zoekt. Zowel binnen het zorgspecifieke assortiment dat wij nodig hebben, als in het supergrote Sligro-assortiment. Vorige week had ik een koelkast nodig: dan typ ik dat in en dan komt er zo een rij koelkasten naar voren waaruit ik kan kiezen. Ook kun je heel goed seizoensgericht inkopen. En je kunt je eigen menu’s en eigen bestellijsten maken en dat doen we ook heel veel. Bovendien denkt onze accountmanager actief mee over efficiënter bestellen, wat ons direct financieel voordeel oplevert.”
Lex en zijn team zijn continu op zoek naar manieren om het eten en drinken in hun organisatie duurzamer, beter en lekkerder te maken. Daarbij laten ze zich graag inspireren door Van Hoeckel. “Ze bieden regelmatig inspiratiesessies aan in het ZiN InspiratieLab in Veghel. Dat vind ik vooral leuk voor de medewerkers, die hiermee geïnspireerd worden om andere dingen te doen. Het maakt hun werk leuker, ze worden geprikkeld om te experimenteren met nieuwe dingen. Je ziet dat terug in nieuwe gerechten, zoals de pokébowls die we nu serveren in ons personeelsrestaurant. Medewerkers reageren daar enthousiast op, waardoor het werk van de chefs ook leuker wordt."
De succesvolle samenwerking tussen Nij Smellinghe en Van Hoeckel vormt een sterke basis voor toekomstige ontwikkelingen. Met de gezamenlijke focus op innovatie en duurzaamheid werken beide partijen aan het verder optimaliseren van de patiëntervaring. Een mooi voorbeeld hiervan is het project rond gepersonaliseerde patiëntvoeding, waarmee patiënten kunnen eten wát ze willen en wanneer ze willen. "Door de koppeling tussen de webshop van Van Hoeckel en Culicart, het systeem waarin onze patiënten hun eten bestellen – kunnen onze patiënten alleen de maaltijden bestellen die veilig voor hen zijn. Doordat je bij ons kunt eten wát je wil en wanneer je wil, gaat de patiënttevredenheid omhoog. Én we hoeven minder eten weg te gooien."
Als het aan Lex ligt, blijven Van Hoeckel en Nij Smellinghe nog jaren op deze manier samenwerken. “Ze bieden echt een totaalpakket en daar zijn we heel enthousiast over. Ik zie nog kansen om verder te verduurzamen in de logistiek, omdat we naast bij Van Hoeckel ook graag lokaal inkopen en daardoor soms meerdere auto's aan de deur krijgen. In de toekomst zie ik een hub voor me waar ook kleine leveranciers aan leveren, waarbij Van Hoeckel vervolgens in één keer uitlevert aan ons. Het fijne is dat Van Hoeckel voor al onze ideeën openstaat. En dat ze ook écht proberen daar wat mee te doen. Een hele fijne partner om te werken aan een nog duurzamere en gezondere organisatie. Ze ontzorgen ons echt.”