Het Leger des Heils is één van de grootste zorg- en welzijnsorganisaties in Nederland. Met ruim 7.000 collega’s verlenen ze maatschappelijke hulp, zorg en opvang aan mensen die kampen met psychische problemen, verslaving, dakloosheid of een combinatie daarvan. Eén van die collega’s is Erik van Egmond, die het team 50|50 Food & Lunchroom van het Leger des Heils aanstuurt. Zijn teams verzorgen elke dag warme maaltijden voor zo'n 1500 mensen in 18 opvanglocaties. Van Hoeckel levert vanaf 2019 alle ingrediënten en benodigdheden voor deze belangrijke operatie. Erik: “Wat mij betreft gaan we ook nog wel even zo door samen.”
Op de centrale maaltijdbereidingslocatie in Amsterdam worden maaltijden bereid, verpakt en uitgeleverd aan 18 verschillende opvanglocaties verspreid over Den Haag, Almere en Amsterdam. “Het is een flinke operatie”, vertelt Erik. “Tijdens de winterperiode melden zich zo’n 1500 mensen aan voor een warme maaltijd.” Daarnaast runt het team een lunchroom op het hoofdkantoor van het Leger des Heils, maken ze maaltijden t.b.v. catering, en zijn ze verantwoordelijk voor de maaltijden voor de Soepbus, die drie keer per week worden uitgedeeld aan daklozen.
Wat deze voedselvoorziening extra bijzonder maakt, is dat het team niet alleen vóór maar ook mét de doelgroep werkt. Erik legt uit: "We maken het eten voor de deelnemers, maar ook samen met hen. We bieden mensen in de opvanglocaties ook dagbesteding, met als doel ze weer terug te brengen op de arbeidsmarkt. Dat doen we volgens een vast traject. Eerst doe je mee, dan werk je mee, en daarna ga je naar Meewerken Plus. Van daaruit maken we je klaar voor een baan, ook met behulp van een jobcoach.”
Die dagelijkse warme maaltijd staat natuurlijk niet zómaar op tafel. Voor de levering van alle benodigde producten werkt het Leger des Heils al jarenlang samen met Van Hoeckel. De prijs-kwaliteitverhouding was ooit de doorslaggevende factor in de keuze voor Van Hoeckel als partner. Tegenwoordig wordt vooral de klantenservice geroemd. "De klantenservice is echt heel goed", vertelt Erik. "Wanneer je een vraag hebt over een bestelling of voorraad, word je heel goed en snel geholpen. Ze zijn altijd bereikbaar en staan meteen tot je dienst."
Die service blijkt vooral waardevol bij acute situaties. Voor de winteropvang lukt het bijvoorbeeld niet altijd om de bestelling vóór 12 uur (officieel de uiterste besteltijd voor levering op dezelfde dag) te plaatsen. “Als we de bestelling na 12 uur pas in het systeem zetten in het systeem zetten, komt die automatisch terecht bij de levering van de volgende dag. In zo’n geval bellen wij naar de klantenservice, en dan zorgen zij ervoor dat het toch gewoon vandaag geleverd wordt. Heel fijn!”
Het online bestelsysteem van Van Hoeckel speelt een cruciale rol in de dagelijkse operatie. "De webshop is zeer gebruiksvriendelijk en overzichtelijk", aldus Erik. "Je hoeft niet lang te zoeken en met de zoektermen vind je snel wat je nodig hebt. Bijvoorbeeld als je op een specifiek merk zoekt, of naar producten die binnen een bepaald dieet passen."
Wat Erik betreft blijven het Leger des Heils en Van Hoeckel ook de komende jaren nog lekker samenwerken. "Hoewel er soms uitdagingen zijn, bijvoorbeeld met beschikbaarheid tijdens piekmomenten zoals feestdagen, is het gras zéker niet groener bij andere leveranciers, want die kennen dezelfde uitdagingen. De samenwerking is zo waardevol voor ons door de combinatie van een ruim productaanbod, een gebruiksvriendelijk bestelsysteem en vooral de geweldige klantenservice. Daardoor kunnen wij al die maaltijden verzorgen voor mensen die dat het hardst nodig hebben.”